Fyzika 8. C
(Tematický plán zde )
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plánované prověrky: pondělí 25. 11. Práce, výkon - příklady
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
11., 18. 11. 2024 právě probírané učivo: Shrnutí - práce, výkon, účinnost
- základní pojmy: viz níže
- k procvičení: viz níže
https://edu.ceskatelevize.cz/predmet/fyzika?tema=prace-vykon-energie
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. 11. 2024 právě probírané učivo: Účinnost
- základní pojmy: účinnost, perpetuum mobile
- k procvičení:
Uveď synonymum ke slovu účinnost.
Co charakterizuje účinnost?
Vysvětli účinnost stroje - zařízení na žárovce.
Vysvětli účinnost stroje - zařízení na parním stroji - spalovacím motoru.
Čemu říkáme perpetuum mobile?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
21. 10. 2024 právě probírané učivo: Výkon
- základní pojmy: mechanická práce, výkon, J. Watt
- k procvičení:
Co určuje (popisuje) fyzikální veličina výkon?
Jak se výkon značí, jakou má jednotku?
Jak vypočítáme výkon?
Převeď: 50 kW = W, 3 MW = W .
Uveď výkon některých zářízení (motocykl, osobní auto, ...).
Jaký je výkon elektromotoru domácího spotřebiče, který za 5 minut vykoná práci 90 kJ ?
Jaký výkon má osobní auto, které má při rychlosti 72 km/h tažnou sílu motoru 3 kN ?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
7., 14. 10. 2024 právě probírané učivo: Kladky
- základní pojmy: jednoduché stroje, pevná x volná kladka, kladkostroj
- k procvičení:
Jmenuj některé jednoduché stroje.
Proč je pro člověka výhodné používat jednoduché stroje?
Jak je to s velikostí práce při použití jednoduchého stroje?
Nakresli pevnou kladku (v činnosti).
V čem spočívá výhoda využití pevné kladky?
Nakresli volnou kladku (v činnosti).
V čem spočívá výhoda využití volné kladky?
Nakresli jednoduchý kladkostroj (v činnosti).
Vysvětli jeho využití.
Kde všude najdeme (využívají se) kladky a kladkostroje?
https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/templateimg.php?s=mech_kladky&l=cz
https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?s=mech_kladkostroj&l=cz
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
23., 30. 9. 2024 právě probírané učivo: Mechanická práce
- základní pojmy: práce, síla, dráha, mechanická práce, J. P. Joule
- k procvičení:
Co si představuješ pod pojmem práce?
S jakými fyzikálními veličinami je spojena?
Jak vypočítáme mechanickou práci?
Jakou jednotku má práce?
Převeď: 30 kJ = J, 700 J = kJ, 2,5 MJ = J .
Jakou práci vykonáme, táhneme-li vozík silou 120 N po dráze 5 m ?
Jakou práci vykonáme, zvedneme-li tašku o hmotnosti 3 kg do výšky 120 cm ?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
16. 9. 2024 právě probírané učivo: Opakování - fyzikální veličiny, převody jednotek
- základní pojmy: fyzikální veličina, značka, jednotka
délka - metr, hmotnost - kilogram, čas - sekunda
- k procvičení:
K čemu nám slouží fyzikální veličiny?
Co má každá fyzikální veličina?
Jakými dvěma způsoby můžeme určit hodnotu fyzikální veličiny?
Jmenuj fyzikální veličiny, s kterými jsme se dosud setkali. Uveď u každé značku a jednotku.
Jakou značku má fyzikální veličina: délka, obsah plochy, objem, hmotnost, čas?
Uveď některé z jednotek: délky, obsahu plochy, objemu, hmotnosti, času.
Převeď: 120 mm = cm, 0,3 km = m, 5,6 dm = cm, 60 cm = m, 3 dm = mm .
Převeď: 200 000 cm2 = m2, 0,5 dm2 = cm2, 7,2 m2 = dm2, 300 000 m2 = km2 .
Převeď: 200 000 cm3 = m3, 0,5 dm3 = cm3, 800 ml = l, 0,7 dm3 = l, 400 cm3 = ml .
Převeď: 20 000 kg = t, 0,5 kg = g, 800 mg = g, 0,7 q = kg, 400 g = kg .
Převeď: 1,5 h = min, 120 s = min, 0,2 h = min, 1,4 min = s, 72 s = min .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9. 9. 2024 právě probírané učivo: Úvodní hodina
- základní pojmy: fyzika, práce, energie, teplo, změny skupenství, akustika
bezpečnost práce v pracovně fyziky
- k procvičení:
Čím se zabývá fyzika?
Jaké její obory jste doposud v hodinách fyziky prošli?
Jmenuj 5 základních pravidel chování v pracovně fyziky.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
RYCHLÝ KONTAKT
Základní škola, Praha 10, Břečťanová 2919/6, příspěvková organizace
Břečťanová 2919/6
106 00 Praha 10
IČO: 47611871
IZO: 047611871
DIČ: neplátce
č.ú.: 2000742329/0800
tel.: +420 272 651 133
e-mail: skola@zsbrectanova.cz
datová schránka: is6xmbd
Kalendář akcí
- 21. 11. Sklář ve škole, 3. B, 3. C
- 21. 11. Prevence - program Venuše, 8. B
- 21. 11. Prevence - program Venuše, 8. C
- 21. 11. Schola Pragensis, 9. třídy
- 22. 11. Sklář ve škole, 3. A, 4. A
- 22. 11. Schola Pragensis, 8. C
- 26. 11. Energetická gramotnost, 8. B
- 27. 11. Černé divadlo, 5. C
-
27. 11. Svíčkárna Šestajovice
1. A, 1. B - 27. 11. Vánoční dílny
- 28. 11. Petřínská rozhledna, 9. A
- 28. 11. Hra střepů, 8. C
-
každé úterý 14.00 - 15.00
otevřena žákovská knihovna a pracovna informatiky (pavilon E 1. patro)
-
každou středu 13.30 - 14.00
konzultace pro žáky 1. stupně
-
každou středu 14.00 - 14.30
konzultace pro žáky 2. stupně